Att skylla på sin ADHD

Så jag hamnade på detta inlägg (länk). Jag citerar: "Jag tycker vi har fått ett diagnossamhälle där man nästan hetsar föräldrar att ge sina barn diagnoser, inte bara det. Diagnoser har blivit en skylt som man gömmer sin dåliga egenskaper som inte alls har med diagnosen att göra."
 
Omkring 2 - 5 % av befolkningen bedöms ha ADHD (siffrorna varierar beroende på källa, så för den som är intresserad finns Google). Att detta skulle innebära ett "diagnossamhälle" eller någon form av "diagnoshets" är ungefär som att påstå att det pågår en massinvandring till Sverige*.
 
Elaine publicerar en bild på sig själv och fortsätter: "Jag försöker se så snäll ut jag bara kan när jag skriver detta för jag vill inte späda på fördomar eller verka elak." Elaine ser snäll ut så då gör det inget att hon är ignorant as fuck.
???
 
Edit: Disträ som jag är så glömde jag naturligtvis att kommentera kontentan av inlägget. Att förklara hur man fungerar genom att hänvisa till ADHD är inte att "skylla på sin ADHD" utan enbart att möjliggöra för den oinsatte att fördjupa sig i ämnet om intresset finns.
 
"Kanske är det så att folk med ADHD faktiskt saknar impulskontroll med vissa saker, men det behöver ju inte betyda att man viker ut folks privatliv. Inga av de jag känner med riktig ADHD har haft det problemet /.../"
Med tillgång till Google så är det inte sådär supersvårt att ta reda på detta. Hänvisar till diagnoskriterierna för ADHD (länk), där impulsivitet ingår som ett av dem. Hur detta sedan utspelar sig är högst individuellt. (P.S. Elaines uppfattning om personer de hon mött med "riktig" eller "påstådd" ADHD är inte generaliserbar och således irrelevant.)
 
(On a side note: om Elaine hade praktiserat en korrekt användning av det svenska språket så hade jag haft större chans att ta henne på allvar, om än marginellt med tanke på graden av ignorans i inlägget. Irrelevant om hon skulle råka ha dyslexi då hon själv anser att man inte kan skylla på en diagnos. Obs: ironi.)
 
*Lite siffror för att motivera liknelsen: Enligt SCB invandrade ca 134 000 människor till Sverige under 2015 (källa). Om vi bortser ifrån ca 14 500 återväntande svenskar så invandrade ca 119 500 människor till Sverige (källa). Om vi även tar hänsyn till att ca 55 000 personer utvandrade ifrån Sverige, varav ca 18 000 var svenskar, så landar vi på en sammanlagd invandring om ca 82 500 personer exkluderat utvandrande och återvändande svenskar (samma källa). Sveriges befolkning var 2015 ca 9.9 miljoner (källa), vilket innebär att invandringen under 2015 utgjorde <1 % av befolkningen. Totalt är ca 16 % av Sveriges befolkning utlandsfödda (källa).
Asperger/ADHD | |
Upp