Jag har Asperger

Har ej bestämt hur öppen jag ska vara kring detta.

Fördelar:

  • Fattar inte varför jag skulle behöva skämmas över att ha hög intelligens, förmåga att fokusera till 100 % på en sak och bli sjukt bra på det på kort tid, att vara rationell och lösningsfokuserad, ha hög analytisk och logisk förmåga osv osv, dvs sånt som folk säger att de har men oftast inte har?
  • Människor får möjlighet till en mer nyanserad bild än stereotypen. Personer med NPF har gemensamma och icke-gemensamma nämnare precis som neurotypiska personer. Vi är inte mer psykopater än vad ni är. Tror jag.
  • Människor som jag interagerar med emellanåt får förhoppningsvis lättare att förstå varför jag är som jag är, t ex varför jag inte vill bli tagen på. "Du är som en katt som inte vill bli klappad." KLAPPA INTE PÅ KATTEN DÅ. Tydligen svårt att förstå men jag tänker att om man vet varför så kanske det är lättare att acceptera och respektera.
  • Folk kan sluta säga att jag är naiv, dum, lat etc. eftersom jag inte är det. En del funktioner i min hjärna är helt enkelt inte automatiserade som de är för neurotypiska personer utan jag får utföra dem manuellt. Det tar längre tid och kräver mer energi än sådant som går per automatik.


Nackdelar:

  • Människor är generellt sett inte speciellt pålästa vad gäller Asperger och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), eller funktionsvariationer vilket jag anser vara en mer korrekt beskrivning då -nedsättning inte inkluderar det faktum att vi (faktiskt) har andra funktioner där vi är starka och ibland även starkare än neurotypiska människor. Hur som helst får vi ta skit för andra människors bristande kompetens.
  • Social kompetens a.k.a. oärlighet, undanhållande av information och annat som folk sysslar med för att förbättra sin sociala position bland andra socialt kompetenta människor är tydligen en dödssynd att inte besitta. Asperger är inte en socialt accepterad diagnos för oavsett hur mycket jag tränar och lär mig dölja mina svårigheter och lär mig att inte sticka ut så HAR JAG JU ASCHBERGERS OCH ÄR EN SÅN DÄR SOM INTE VET HUR MAN KOMMUNICERAR MED ANDRA MÄNNISKOR. Dyslektiker eller diabetiker är bättre i sociala sammanhang.
  • Folk får en hyfsat tacksam anledning att skylla t ex brister i kommunikationen på mig oavsett hos vem bristen egentligen ligger. Ironiskt med tanke på den grad av tydlighet som jag önskar och hur otroligt otydliga neurotypiska personer kan vara.


Kanske fyller på den här listan vid senare tillfälle.

Asperger/ADHD | |
Upp